Priprema za Školu
Polazak u školu predstavlja veliki korak u životu djeteta, ali i njegovih roditelja. Krenuti u školu za dijete je jedna od stvari koje ga najviše plaše i uzbuđuju. Kako bi dijete moglo udovoljiti novim zahtjevima treba biti psihofizički zrelo za polazak u školu. Kronološka dob kao jedini kriterij uspješnog starta daka-prvaka pokazao se nedovoljno pouzdanim. Pored razvijenih intelektualnih sposobnosti: pamćenja, rezoniranja i koncentracije, potrebno je da dijete posjeduje neke vještine i znanja, a takoder i određeni stupanj socio-emocionalne zrelosti.
Sposobnosti i vještine koje dijete treba posjedovati pri upisu u školu
Grafomotoričke vještine Od djeteta u dobi od oko 6 godina očekuje se da posjeduje fleksibilnost šake i prstiju, pravilno drži olovku, linija mu je jasna, adekvatnog pritiska, po uzorku zna povlaciti linije od crte do crte, od točke do točke, ravne kružne i valovite linije. Takoder dijete bi trebalo znati precrtati geometrijske likove: kvadrat, trokut, romb te napisati svoje ime velikim tiskanim slovima.
Najbolje vježbe za razvijanje fleksibilnosti šake i prstiju su vježbe crtanja, spajanja linija, rezanja sa škarama…
Prostorni odnosi Od djeteta u dobi od oko 6 godina očekuje se da razumije prostorne odnose: gore, dolje, ispred, iza, na, u, ispod, iznad te da je usvojilo orijentaciju na: tijelu (desna/lijeva ruka, desna/lijeva noga, desno/lijevo oko) u prostoru (što je desno od njega, a što lijevo, zna odrediti smjer kretanja) na papiru (što je na desnoj strani papira, a što na lijevoj)
Vremenski odnosi Od djeteta u dobi od oko 6 godina očekuje se da razumije vremenske odnose: prije, poslije, jutro, podne, večer, prije podne, poslije podne te je poželjno da poznaje dane u tjednu, godišnja doba i da se snalazi na satu (puni sat).
Numeričko poimanje Od djeteta u dobi od oko 6 godina očekuje se da broji mehanički barem do 20, uz pokazivanje do 13, da se snalazi u pojmovima više, manje, oduzmi, dodaj, da razumije pojam skupa:
što sve spada u neki skup, a što ne (klasifikacije po obliku, veličini, težini, boji) uspoređuje dva skupa (gdje ima više, a gdje manje) zna da se dodavanjem skup povećava, a oduzimanjem smanjuje. Takoder se očekuje da dijete zna u skupu od 10 elemenata rezultat dodavanja za jedan i oduzimanja za jedan uz pokazivanje, da povezuje brojku uz količinu (npr. brojka 9=9 elemenata) te da mjereći može usporediti koji su predmeti duži, veći, širi.
Boje Od djeteta u dobi od oko 6 godina očekuje se da prepoznaje i imenuje boje: žuta, zelena, crvena, plava, bijela, crna, smeđa, narančasta, ljubičasta.
Govor i rječnik Od djeteta u dobi od oko 6 godina očekuje se da pravilno izgovara sve glasove, da se pravilno gramatički izražava (koristi množinu, jedninu, zamjenice, govori pravilno u rodu i padežu), da zna verbalno definirati jednostavne pojmove (npr. što je stolica? U definiciji spominje čemu stolica služi, kakvog je oblika, od čega je napravljena i sl.), da zna verbalno iskazati po čemu su neke stvari, bića, pojave slični, a po cemu su različiti (npr. po čemu su slični muha i leptir?) i da zna prepričati kraći događaj ili priču u pravilnom slijedu: uvod, tijek i završetak.
Predčitalačke vještine Izmedu 5. i 6. godine dolazi do zamjećivanja glasovne strukture riječi pa se od djeteta u dobi od oko 6 godina očekuje se da može rastaviti poznate riječi na slogove, da prepoznaje i imenuje s kojim glasom počinje i s kojim glasom završava riječ, da zna imenovati riječi na zadani glas (igra “na slovo na slovo“), da zna prepoznati da li je zadani glas na početku riječi, na kraju ili u sredini. Takoder, dijete bi trebalo znati rastaviti jednostavne riječi na glasove, od pojedinih glasova sastaviti jednostavnu riječ (npr. M-A-M-A, O-K-O i sl.) i prepoznati simbole slova i brojki.
Koncentracija Od djeteta u dobi od oko 6 godina očekuje se da se na zadatku može zadržati 15-20 minuta, dok trajanje igre može biti i 60 minuta uz kratke otklone pažnje.
Samostalnost Od djeteta u dobi od oko 6 godina očekuje se: U brizi za sebe : zna se sam odjenuti, obuti i vezati cipele, samostalan je pri jelu i u korištenju WC-a Snalaženje u prometu: poznaje pojmove semafor, zebra, kolnik, pločnik, poznaje osnovna pravila ponašanja u prometu Snalaženje u komunikaciji s drugima : poznaje i koristi običaje kod pozdravljanja, poznaje pravila ponašanja na ulici, u trgovini, kada je to potrebno, zna kako i od koga može zatražiti pomoć Radne navike : ima sitna kućna zaduženja
Socioemocionalne reakcije Dijete u dobi od oko 6 godina sposobno je u velikoj mjeri kontrolirati svoje emocije, a ne da emocije kontroliraju ponašanje, sposobno je za odgadanje zadovoljstva kako bi postigao cilj (riješio zadatak do kraja) kao i za suradnju s drugima (dogovor, kompromis). U toj dobi dijete konflikte pokušava riješiti na socijalno prihvatljiv način, motivirano je za sudjelovanje u društvenim igrama (lota, memori, čovječe ne ljuti se i sl.), poštuje pravila igre, pokazuje interes za igre na papiru, motivirano je za dobar uradak i ima razvijen osjećaj sigurnosti i samopouzdanja.
Savjeti roditeljima – što zapravo trebamo činiti? Uz potrebnu zrelost djeteta za polazak u školu i gore navedene vještine koje trebamo poticati i razvijati, naročito u godini pred školu, vrlo je važno i
razvijati pozitivne stavove prema školi, učenju i stjecanju novih znanja i vještina, poticati dijete da se osjeća ponosnim što kreće u školu njegovati i razvijati kod djeteta samopouzdanje, ali mu i reći da ćete mu pomoći u izvršavanju zadaća razvijati radne navike djeteta i poticati redovno izvrašavanje obveza i sitnih zadataka, obavijestiti dijete na vrijeme o promjenama u njegovom životu koje ce se dogoditi kada krene u školu (npr. dio dana ce ostajati sam u kući, samo će kontrolirati izvršavanje nekih zadataka – zaključavanje stana pri odlasku u školu i sl.), uputiti dijete na osobe koje mu mogu pomoći u slucaju potrebe dok je samo kod kuće, uputiti ga kako se dolazi do škole, upozoriti na opasna mjesta (npr. prijelazi preko ceste). na vrijeme i u dobrom i pozitivnom ozračju izvršiti tehničke pripreme za polazak u školu i učenje, osigurati radni prostor u stanu (pisaći stol) koji je uvijek isti i samo djetetov, koji ono može urediti prema svojem izboru, ali tako da na stolu ne bude puno sadržaja koji ce mu odvlačiti pažnju te u ugodnoj atmosferi zajedno s djetetom obaviti kupnju školske torbe i školskog pribora takoder, dobra priprema djeteta za školu jest uključivanje u kućne obveze, sudjelovanje u igrama uz poštivanje pravila, davanje važnosti učenju, zahtijevanje da dovrši započeto i ne odustaje ako mu odmah ne polazi za rukom.
Da li je potrebno dijete učiti čitati i pisati prije polaska u školu? NE, ali je jako važno da je dijete fizicki, intelektualno, emocionalno i socijalno zrelo za polazak u školu, JER dijete koje ima dobro razvijene grafomotoričke vještine brzo će naučiti pisati slova, dijete koje nauči pisati slova prije škole, može ih naučiti pisati na neispravan nacin, što će mu otežati usvajanje vještine pisanja u školi. Takoder, dijete koje ima dobro razvijene predčitalacke vještine , brzo će i bez napora usvojiti vještinu čitanja. Prvih dana u školi, dok će druga djeca usvajati vještine čitanja i pisanja, takvom će djetetu biti dosadno te neće usvajati radne navike učenja kao druga djeca. To će mu predstavljati problem kada nastupi usvajanje gradiva koje mu nije od ranije poznato. Dakle, važnije od usvojenosti vještine čitanja i pisanja je da dijete bude psihofizički zrelo prema opisanim kriterijima za polazak u školu.
Na kraju treba istaknuti da dijete koje je spremno za početak školovanja ima pozitivan stav prema školi i raduje se tome kao dokazu svoje odraslosti i zrelosti. Ovaj stav treba podržavati jer olakšava učenje i prihvaćanje obveza te svladavanje poteškoća stoga, dragi roditelji, na vrijeme pripremite dijete za promjene u njegovom životu koje će se dogoditi kada krene u školu. Uživajte u vremenu provedenom sa svojim djetetom kroz pripreme za školu i sretno!
Pripremila: prof. logoped Ivana Ðuric-Katanic Logopedski kabinet En-ten-tini
_________________ Anita Moorjani "Ponovno rodjena"
|